Oldalak

2015. augusztus 19., szerda

Vihar - anno és most



Emlékszem, gyermekkoromban valahogy másabbak voltak a természeti jelenségek mint most. Igaz, kisgyermekként félelmetesebbnek találtam a rossz időt, de nem azért amiért most. A most vihara erőszakosabb, durvább és többször megmutatta már, hogy ölni is képes. Gyermekkoromban csak féltem az erejétől. A most vihara értette meg, azt amit akkor csak jelzett. Jelezte, hogy nem lesz jó vége annak, ha nem figyelünk a természetre, ha a természetet sajátunknak tekintjük, kizsigereljük, és nem adunk, kizárólag elveszünk.

Kislány koromban a mennydörgésre a „mennyben görgetik a hordókat”, a villámlásra pedig az ”ördög veri a feleségét” volt az indok. Akkoriban nem görgetett ilyen sok és nehéz hordót odafent senki, és hát az ördög sem volt ilyen durva a feleségével. Persze én is hallottam, olvastam az „utolsó órában vagyunk” figyelmeztetést, de nem hittem, és nem tulajdonítottam a változásnak nagy jelentőséget. Talán a most viharai megmutatják, mire képes valójában a természet. Bár kis porszemek vagyunk, de ez a temérdek porszem az évtizedek alatt rombolt és ártott. A saját házam táján körülnézve biztos, hogy én is hozzájárultam a romboláshoz miniatűr méretben anélkül, hogy tudtam volna mit teszek. Csak egyre jobban, kényelmesebben szerettem volna élni, a következményekkel pedig nem törődtem, nem vettem figyelembe. Nem csak a viharok nagysága, milyensége, de a tél hiánya, a tavasz rövidsége, és ha belegondolunk, csak egyszerűen a négy évszak hónapjainak az eltolódása is figyelmeztetés. 

Tolakszik a kérdés: teszek, vagy tehetek-e valamit? Számít-e ha a földbolygóhoz mérten miniatűr világomban változtatok? Tudok-e változtatni és ha igen, az milyen hatással lehet a jövőre? Válaszok csak nagyon lassan és nehezen fogalmazódnak meg, de azt hiszem tehetek, tudok tenni és a jelenlegi állapotot is sok kicsi együtt alkotta így a jövőbeni változásnak is ez az útja. A tudatos odafigyelés a hétköznapi életben hozzájárul az ökológiai lábnyomunk minimalizálásához valamint a környezeti hatások mérsékléséhez és megváltoztatásához is. Hiszem és tudom, hogy így van. Bár az utóbbi időben divatos és már-már elcsépelt a tudatos életmód ezért egyszerűbben fogalmazok. Kis odafigyeléssel igenis nagy eredményeket lehet elérni. Nézzük körül otthon, hol tudunk spórolni az energiával, ami nem utolsó sorban pénztárcánkat is kímélni, miközben a minket krülvevő természetet  óvni fogja. Rengeteg ötlet érhető el a neten az energiacsökkentés kulcsszóra keresve, jobbnál jobb lehetőségeket  valósíthatunk meg, lépésről lépésre. Rajtunk is múlik…

A jövő viharai majd eldöntik, kapunk-e új esélyt, és hogy képesek voltunk-e változtatni, s túlélni azt amit közvetlenül vagy közvetve okoztunk. Talán igen, talán nem. De kezdjük el lecsendesíteni  a viharokat, MOST…


lejegyezte: tintaflinta, sziluett

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése