Oldalak

2015. április 3., péntek

Húsvéti locsoló versek (nem csak) gyerekeknek

Van aki már alig várja, és van aki a háta közepére sem kívánja az egész húsvéti hercehurcát, de egy biztos, idén is lesz húsvét és locsolkodás, és ha még fiad is van akkor szükségetek lesz egy locsoló versre is. Egy olyan versre, amivel elbűvöhetitek a zsenge kis virágszálakat, hogy azok a csodálattól, no meg a simogató szavak és a röpködő rímek adta kábulatból felocsúdva piros tojásokkal, csokinyuszikkal és egyéb ajándékokkal kedveskedjenek fiad figyelmességének viszonzásaképpen. Ha pedig még továbbra is idegenkedsz ettől az egész ünnepi őrülettől akkor megsúgom Neked, hogy azért ebben a rosszban is van valami jó, a húsvéti készülődés lehetőséget ad fiadnak, a verstanulás révén a beszédfejlődésre, a figyelem és a memória erősítésére.
Kislányoknál a húsvéti készülődés inkább a finommotorikát fejleszti a tojásfestések végett. Fiúknál maga a  locsolkodás művelete még a szem-kéz koordinációra is  fejlesztő hatással bírhat. A sokadik kislánynál már biztosan a hajra megy a kölni, nem pedig a fülébe és a szemébe.  Bár a fejlődést előre nem garantálhatom… emlékszem kislánykoromban a szomszéd Béla bácsi már régen nem volt kisfiú, és a sokadik virágszál voltam akit megöntözött, de valahogy minden évben sikerült a szemembe és a nyakamba öntenie a KrasznajaMoszkvát :) … igaz, már a mozgáskoordinációja és az egyensúlyérzéke sem volt teljesen tökéletes mire odaért hozzánk.
De verset még így is mondott, legtöbbször azt az örökzöld , elcsépelt kisibolyásat, ami, – valljuk be – még mindig a legkönnyebben megjegyezhető:
Zöld  erdőben jártam
Kék ibolyát láttam.
El akart hervadni
Szabad-e locsolni? 
Ugyanennek a “B” változata:
Kerek erdőn jártam
Kék ibolyát láttam.
El akart hervadni
Szabad-e locsolni? 
 A helyzetelemzős , állapotközlős húsvéti költemény:
Én még kicsi vagyok,
Verset nem is tudok,
Majd jönnek a nagyok,
És mondanak azok.
 A saját magát sajnáltató, “essenmegaszívedrajtam” stílusú legény verse,  ami a lányok jóérzésésre és anyáskodó  természetére alapoz :
Korán reggel útra keltem,
se nem ittam, se nem ettem,
tarisznya húzza a vállam,
térdig kopott már a lábam.
Bejártam a fél világot,
láttam sok-sok szép virágot.
A legszebbre most találtam,
hogy öntözzem, alig vártam.
Az ékesszóló, hízelkedős locsolkodó verse:
Most virradtunk víg órára,
hímes húsvét hajnalára,
húsvét hajnalt köszönteni,
lányt az ágyból kiönteni.
Lányok, lányok, ugorjatok,
nehogy szégyent most valljatok:
meleg paplant lerúgnotok:
köszöntőt kell fogadnotok.
Isten ments, hogy dézsaszámra
kútvizet zúdítsunk lányra:
más szokásra kell már szokni -
illatszerrel locsolkodni.
Lányok, lányok, illatoztok,
de csak úgy, ha tojást hoztok.
Hímes tojást, néhány szép szót, -
dehogy várunk egyéb cécót!
/Csanádi Imre: Húsvétos/
A tündérlányokat becserkésző locsolóversek:
Messze földön jártam, 
Szép harmatos reggel, 
Aranytündér kútvizéből 
Vizet merítettem. 
Aranytündér kútvizével 
Öntözgetni járok, 
Olyan szagos, mint a rózsa, 
Gyertek ti is, lányok!
* * *
Korán reggel felébredtem, messze-messze jártam, 
Tündérország kiskertjéből rózsavizet hoztam. 
Na, te kislány, megöntözlek, ma van húsvét napja, 
Tündököljön a két orcád, mint a piros rózsa. 
Az illatos rózsavíztől megnőnek a lányok, 
Zsebemben is elférnek a piros tojások.
A mai rohanó életmódnak leginkább megfelelő:
Egy tök két tök.
Nem tökölök öntök.
A tuti nyerő, amivel az öcsém anno tarolt, és három polcnyi csokinyuszit gyűjtött össze:
Kinyílott az aranyeső
Én voltam ma a legelső
aki kora reggel
locsolkodni kelt fel.
Minden szőke, barna lány,
mint a piros tulipán
virulva-viruljon
rózsapermet hulljon.
Íme, itt a kölni
Szabad-e locsolni?
Jó tanács:  azt mindenképpen vedd figyelembe, hogy ehhez a vershez kellőképpen korán kell kelni, -hogy tényleg Te legyél az első – máskülönben oda a húsvéti hősköltemény eszmei mondanivalója.

Az írásért köszönet: www.tundertanoda.hu
A kép forrása: Creative Commons

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése