Oldalak

2014. május 14., szerda

Matyó és a világhírnév


Tudtátok-e, hogy Matyóföld tájegység az Alföld északi részén, Borsod-Abaúj-Zemplén megye határán terül el? És azt, hogy Matyónak Mezőkövesd lakosságát nevezzük? “A korábbi kutatások és elsősorban az itt élők vélekedése alapján Tard és Szentistván települések lakóit is matyónak mondták, bár viseletükben, hímzésükben mindhárom eltér egymástól. A matyónak nevezett települések közül mindig Mezőkövesd mezővárosa volt a vezető közösség, innen diktálták a divatot. A matyó hímzés 2012 decemberében felkerült az UNESCO szellemi kulturális örökség listájára.” (Forrás: Wikipedia)

Én nem tudtam mindezt, fogalmam sem volt róla, hogy Mezőkövesd diktálta a divatot anno. Utána olvastam kicsit, mert érdekelt, hogy mi van a Matyó hímzés elterjedése mögött? Kíváncsi voltam honnan indult útjára és járt be ilyen nagy utat? Mert azt joggal mondhatjuk, hogy a Matyó világhírnévre tett szert az utóbbi években, és szerintem ez nagyszerű. Személy szerint büszke vagyok rá és örülök a népszerűségnek, remélem sokan vagyunk így ezzel.

Gyerekkoromban az alap volt, hogy minden barátnőmnek és nekem is volt egy Matyó blúzunk (így neveztük azt az ünneplő fehér blúzt, mely Matyó mintával volt hímezve és csak különleges alkalmakkor vehettük fel). Az enyémet édesanyám maga hímezte nagy gonddal, esténként amikor már a család minden tagja a maga dolga után nézett. Miután elkészült a hímzéssel, mindig ezt akartam felvenni, mert különleges volt, úgy is mondhatnám egyedi. Akkor persze én ezt a szót még nem ismertem, csak azt tudtam, hogy ünneplő ruha készült számomra, amit nem lehet minden nap hordani. 

Ámbár az én Matyó mintás blúzom ára meg sem közelíti a hírességek által viselt darabokét, de érzelmi szempontból biztos vagyok benne, hogy számomra drágább és értékesebb darab volt.

Miért is emlegetem a hírességeket? Azért teszem, mert hagyományos hímzésmintánk meghódított sok-sok szívet, köztük sokak által ismert emberekét is, akik viselni kezdték a kis hazánkból származó virágmintát hétköznapi és alkalmi öltözéken egyaránt. A híres emberek pedig még nagyobb hírverést csinálnak hazánknak.

Érdekességként, íme néhány példa arra, hogy kik viseltek matyóhímzéssel díszített ruhákat az elmúlt időszakban: 

  • Jenson Button F1-es pilóta, a McLaren csapat overallján viselte a különleges mintázatot, a 2012-es futamok egyikén
  • A hímzett ruhák hazai nagykövete is lehetne Tatár Csilla, tévébemondónő
  • Nicole Kidmann és Emma Watson hétköznapi viseletként öltötte magára a Matyóval hímzett nyári ruhákat
  • Alice McCall ausztrál tervező kifutóra vitte az izgalmas motívumot


Kép forrása: internet




lejegyezte: sziluett


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése